Pentru frânarea dinamică, după deconectarea motorului de la reţea, se cuplează la perii o rezistenţă Rf, numită rezistenţă de frânare. Rotorul continuându-şi micşorarea de rotaţie, datorită inerţiei, maşina intră în regim de generator, debitând un curent prin Rf. Cuplul la arborele generatorului, proporţional cu curentul debitat în rezistenţa de frânare, este un cuplu rezistent, astfel încât se va produce frânarea maşinii.
Funcţionarea schemei: se închide Si şi se apasă pe butonul de pornire S2. Bobina contactorului 1K fiind pusă sub tensiune, se vor închide contactele lKi (de autoreţinere), 1K3 (de forţă) şi 1K4, iar contactele 1K2 se vor deschide. Motorul fiind alimentat de la reţea, va porni cu Rp=Rpi+Rp2 (Rcx se pune la valoare minimă). Prin închiderea contactelor 1K4 releul ld este pus sub tensiune şi după un timp reglat îşi va închide contactele ND 1 di cu temporizare la închidere punând bobinele contactorului 2K şi a releului 2d sub tensiune. Contactorul 2K va acţiona şi va închide contactele 2Ki, scurtcircuitând prima treaptă Rpi din reostatul de pornire, iar releul 2d, după un timp reglat va închide contactele 2di, punând sub tensiune bobina contactorul ui 3 K. Contactorul 3K va acţiona şi îşi va închide contactele 3Ki, scurtcircuitându-se a doua treaptă a reosta- tului de pornire, adică motorul va funcţiona în continuare cu Rpi şi Rp2 scurtcircuitate.
Pornirea automată şi frânarea dinamică a motorului de c.c. cu excitaţia în derivaţie |
Oprirea motorului se face deschizând întrerupătorul Si sau apăsând pe butonul de oprire S3, această oprire însă se face cu frânare dinamică întrucât contactele 1K2 revenind la poziţiile lor normale, cuplează rezistenţa de frânare Rf la periile maşinii. Maşina intră în regim de generator, debitând pe Rf şi deci la arbore apare un cuplu rezistent care produce frânarea rapidă a maşinii.
Trimiteți un comentariu